Na Nové scéně se chystá baletní premiéra Na hranici krásy

První premiérou Pražského komorního baletu v sezoně 2011/2012 bude choreografie Hany Turečkové „Mono no aware“ (Na hranici krásy) na hudbu G.F.Händela a Štěpána Polanského. Premiéra se uskuteční 11. prosince 2011 od 20 hodin na Nové scéně Národního divadla v Praze v rámci komponovaného večera Pražský komorní balet a hosté. Vedle Pražského komorního baletu se představí umělecké soubory DekkaDancers s choreografií Nevyřčené ticho Tomáše Rychetského a Balet Bratislava s nejnovější choreografií Mária Radačovského. Novou choreografii Hany Turečkové studují členové Pražského komorního baletu od konce záři. Vedle sólistů Pražského komorního baletu (Lenka Bílková, Denisa Kubášová, Ivana Sikorová a David Stránský) choreografii studují také hosté Tomáš Červinka a Jakub Sedláček. Choreografka Hana Turečková pozvala k hudební spolupráci Štěpána Polanského. K vytvoření scénografie a light designu byl osloven renomovaný německý umělec Marcus Selg a návrh kostýmů bude realizován ve spolupráci s Ateliérem LaFormela Antonína Soukupa. Inspirace japonskou filosofií Název choreografie je odvozen od termínu „mono no aware“, který se objevuje v japonské literatuře a lze ho volně přeložit jako autentický povzdech bytosti. Jedná se o schopnost velké citlivosti, o uvědomění si krásy a pomíjivosti estetického předmětu nebo bytosti, jejímž ztělesněním je v japonské tradici například krátké trvání květu sakury. Je to jakýsi „výkřik duše“, vyřčení úžasu nad pomíjivou křehkostí nádherných lidských snů, ale i nad prchavostí, bolestí, stárnutím a často zvrhlou, neodbytnou žádostivostí i nad všudypřítomným zánikem a rozkladem. Balet ve stylu tance butó „Troufám si říct, že pocity marnosti, neuchopitelnosti, zároveň krásy a jedinečnosti provází lidstvo od jeho počátků, od chvíle, kdy si člověk dokázal krásu uvědomit a procítit a kdy poprvé zakusil bolest z její ztráty a prchavosti,“ řekla k myšlence své choreografie Hana Turečková. „Svůj projekt vnímám především jako smělý pokus o zachycení těchto pocitů pohybem, tancem, gestem, výrazem, prožitkem. Velkou inspirací a podnětem k jeho vytvoření pro mě bylo osobní setkání s Markusem Selgem, stejně jako účast na tanečním workshopu stylu butó s geniální japonskou butó tanečnicí Sumako Koseki,“ dodala choreografka. Scénu Nevyřčeného ticha vytvořil Milan Cais Sdružení profesionálních umělců DekkaDancers (Tom Rychetský, Viktor Konvalinka a Pavel Hejný) uvede úspěšnou choreografii „Nevyřčené ticho“ od Toma Rychetského na hudbu Leoše Janáčka. Inspirace klavírní sonátou „Z ulice“ na motivy studentské tragédie z roku 1905 vedla k vytvoření intimní niterné miniatury pro jednoho muže a tři ženy. Ve vysoké interpretační kvalitě zatančí tanečníci DekkaDancers a zároveň sólisté baletu Národního divadla v Praze (Zuzana Susová, první sólo ND, Klára Jelínková, Kristýna Němečková a Tomáš Kopecký). Scénu k choreografii vytvořil Milan Cais z Tata Bojs, kostýmy Roman Šolc, light design Daniel Tesař a hudební spolupráce se ujal Ondřej Urban. Bratislavský balet poprvé v Praze Komponovaný večer uzavře slovenský host - soubor Balet Bratislava se svou nejnovější choreografií od Mária Radačovského na hudbu Frédérica Chopina. Balet Bratislava se poprvé představí divákům v Praze s premiérou „Tři duety“. Choreografii zatančí sólisté Klaudia Bittererová, Katarína Kaanová, Veronika Hollá, Dan Datcu, Dominik Vačok a Tamás Csizmadia.
Publikováno 24. 11. 2011 v rubrice Divadlo