Pohřeb sardinky: surrealistické dílo Fernanda Arrabala poprvé na českém jevišti

Španělský dramatik, výtvarník a filmař Fernando Arrabal není v českém kontextu příliš známým autorem, a to i přesto, že společně s Alejandrem Jodorowskym založil známé Panické hnutí a jeho filmy Ať žije smrt! nebo Sbohem, Babylóne patří mezi zásadní díla experimentální filmografie. Jeho práce byla ovlivněna surrealismem, dadaismem nebo absurdním divadlem, velkou roli v něm ale hrály i španělské tradice. To vše najdeme v textu Pohřeb sardinky, kterého se ujala mladá režisérka Apolena Vanišová. Premiéra proběhne v rámci festivalu ...příští vlna / next wave v úterý 19. září 2017 v Divadle MeetFactory. 

Popeleční středa, poslední den karnevalových oslav. Připoután řetězem zapuštěným do zdi stojí u okna svého pokoje a sleduje nekonečné zástupy defilujících. Zatímco veselí na ulici vrcholí, vzpomíná na dvě ženy, jež ho v pokoji navštěvovaly a snad i poutaly. V opakujícím se rytmu se díváme na jednotlivé epizody, kde jemné psychické násilí a nepřiznaný sexuální sadismus nastoluje prazvláštní komiku.

Krutý, nekompromisní, ale zvláštním způsobem vtipný svět Arrabala není typickým textem, o který by se divadla zajímala. "Když jsem četl Arrabalův Pohřeb sardinky, vskutku jsem se v první chvíli vylekal," přiznává dramaturg Divadla MeetFactory Matěj Samec. "Brzy mi však došlo, že právě tento text skvěle otevírá pole pro Apoleninu jevištní obrazotvornost."

Nelehkého, surrealistického textu plného obrazů se ujala režisérka Apolena Vanišová, kterou mohou diváci znát z experimentálních projektů v prostorech pražské Trafačky nebo NoD, v MeetFactory realizovala několik menších projektů, včetně své absolventské inscenace KALD DAMU podle textu španělského dramatika Carlose Be Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist. "Cítím se tu doma," říká Apolena Vanišová. "Od začátku. Už když jsem tady dělala svou první věc, inscenaci Täysikuu, na které jsem spolupracovala se skvělou finskou performerkou Melinou, bylo mi tu dobře. Dost možná je to dáno tím, že když na něčem pracuju, žiju v tom. A Meet tohle umožňuje doslova."

Na inscenaci spolupracuje také performerka a výtvarná umělkyně Darina Alster. "Arrabal do Pohřbu sardinky zakomponoval kromě nespočtu obrazů, odkazujících na nejvšemožnější historické postavy a události, taky řadu symbolů často vycházejících z Tarotu," přibližuje Apolena Vanišová. "A právě tady jsem cítila, že potřebuju někoho, kdo mě tím nějak provede. Chtěla jsem se o tom ale bavit spíš s umělcem, než s odborníkem na tuhle problematiku. A tak mě napadla právě Darina, která se Tarotu dlouhodobě věnuje a pracovala s ním i v řadě svých projektů."

Premiéra nové inscenace Pohřeb sardinky proběhne v Divadle MeetFactory v úterý 19. září od 20:00 v rámci festivalu příští vlna/next wave (22. 9. - 5. 10. 2017), který vznik inscenace podpořil. Od 21:30 proběhne zdarma ve foyer MeetFactory v rámci tohoto festivalu koncert kapely Ježíš táhne na Berlín. Člen této experimentální elektronické kapely Petr Skala je zároveň součástí obsazení inscenace.

První repríza je plánována na čtvrtek 21. září od 20:00.

Prodej vstupenek na www.meetfactory.cz

Další informace:

Režie: Apolena Vanišová

Dramaturgie: Matěj Samec

Pohybová a dramaturgická spolupráce: Jan Bárta

Scénografická spolupráce: Klára Syrůčková

Hudba: Petr Krusha a Petr Skala

Light design: Petr Krusha

Výklad a konzultace: Darina Alster

Produkce: Magda Juránková

Hrají a performují: Dora Bouzková, Jakub Gottwald, Adriana Kubištová Máčiková, Johana Schmidtmajerová, Petr Skala

Apolena Vanišová (1986) studovala režii na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, kde také prošla pilotním studijním programem Divadelní tvorba v netradičních prostorech. Soustředí se především na divadelní projekty odehrávající se v původně nedivadelních prostorech a na projekty divadelně-sociální. Protože se kromě režie věnuje též scénografii, absolvovala stáž v Ateliéru malby na VŚUP v Praze. Ve svých inscenacích a divadelních instalacích nehledá dramatičnost v samotné situaci, ale spíše v řazení a vrstvení scénických obrazů a hereckých akcí. V MeetFatcory jste mohli vidět její inscenaci Woman in a taxi crossing New York, dva roky předtím její absolventskou práci Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist!, obě podle textů Carlose Be.

Jakub Gottwald studoval herectví nejdříve na Brněnské Konzervatoři a pak na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU (2004-2009). Působí mimo jiné na scénách Národního divadla, Národního divadla Brno, Studia Hrdinů, Strašnického divadla i ve skupinách Vosto5, SKUTR a Sgt. Tejnorová & the Commando.

V MeetFactory ho můžete dále vidět v inscenacích Malina, Nespavost, Třetí lež a Počátek veškeré lásky.

Publikováno 12. 09. 2017 v rubrice Divadlo