Sanctum - od 17.3. můžete vstoupit díky 3D do jeskyní

V roce 1988 producent a proslulý jeskyňář Andrew Wight vedl expedici, která měla za cíl prozkoumat odlehlý jeskynní systém ukrytý pod nehostinnou australskou polopouští Nullarbor Plain. Během výpravy došlo vlivem prudké bouře ke zborcení východu, díky čemuž zůstala skupina 15 lidí uvězněna hluboko pod zemí. Na pomoc byla poslaná záchranná četa, které se téměř zázrakem podařilo vysvobodit všechny potápěče. Tento zážitek zanechal ve Wightovi nesmazatelnou stopu, která ho přivedla k myšlence natočit se svým dlouholetým kolegou Jamesem Cameronem film inspirovaný těmito život měnícími událostmi. Se scénáristou Johnem Garvinem vytvořil klasický, nadčasový příběh o mladíkovi, který nemá s otcem zrovna nejlepší vztahy, což se ale zásadně změní po společném testu přežití. Scénář, zasazený do nepřátelského světa, který je uchvacující a ohrožující zároveň, zkoumal sílu a křehkost vazeb, které vzniknou, když jsme vystaveni nátlaku přírody a velmi pravděpodobné smrti. Centrem příběhu je tým jeskynních potápěčů, kteří jsou na výpravě v nádherném, téměř neprozkoumaném a obtížně přístupném jeskynním systému. Setkáváme se s drsným profi potápěčem Frankem McGuirem, jeho sedmnáctiletým synem Joshem, který se výpravy účastní přes svůj odpor a miliardářem Carlem Hurleym, který expedici financuje. Když náhle začne tropická bouře, jediný východ z jeskyní je odříznut povodní. Aby unikli před stoupající vodou, je tým nucen ustupovat hlouběji do vnitřku neprozkoumané jeskyně. Světla a zásoby rychle dochází a potápěči se při svém hledání jiné, teoretické cesty na moře musí vyrovnat se záludným terénem a ledovou vodou. Ale jeskynní labyrint chyby neodpouští, a proto jsou všichni brzy konfrontováni s vyvstávající otázkou: Dostane se někdo z nich ven živý? Výkonný producent James Cameron vzpomíná, jak partnerství s Andrew Wightem začalo: “Před pěti lety za mnou přišel můj dlouhodobý spolupracovník Andy Wight s myšlenkou Sanctumu a mně se líbila. Už jsme spolu prožili několik dobrodružství. Kvůli dokumentu Tajemné hlubiny 3D jsme se ponořili do oceánu a prozkoumali neprobádané části mořského dna a vodního světa. Kvůli Tajemství Titanicu 3D jsme se potopili k Titaniku a Bismarku.” Během toho vymysleli nový kamerový systém, který může fungovat v extrémních podmínkách, a který podle Cameronových slov přináší filmový zážitek překonávající všechno před tím. Vysvětluje: “Je to kamerový systém nazvaný “Cameron/Pace Fusion 3D Camera System”, který jsem použil při natáčení Avataru. Tento stereoskopický HD systém přináší výsledky, díky kterým bez problémů vytvoříme dokonalou IMAX projekci ve 3D. Ale jakkoliv je tato technologie výjimečná, natáčení není o technickém vybavení. Je to o nápadech, obrazech a představách. Je to o vyprávění a já v tento příběh věřím.” Ačkoliv Wight a Garvin čerpali předlohu pro Sanctum z Wightova života, nechtěli vytvořit jen dokument zachycující jeho téměř osudovou výpravu. “Spíš než převyprávění skutečného příběhu jsme chtěli použít atmosféru té zkušenosti. Chtěli jsme se dostat dolů a podívat se, co se děje, když se lidé dostanou do obtížného prostředí a pod extrémní tlak. Jak přežijí? Naše vyprávění je o skupině lidí, kteří jsou na výpravě v Papue Nové Guiney a zůstanou někde uvězněni. Je to příběh o přežití a sebeobjevení v nepřátelském prostředí. Zkoumali jsme, jak se chovají v extrémním stresu.” Scénárista Garvin upřesňuje: “Dali jsme si záležet, aby byl scénář založen na příběhu otce a syna. Je to o mladém muži, který se učí jak od svého otce, tak ze zážitků v jeskyních, díky čemuž dospěje v opravdového muže.” Jako režiséra si Cameron a Wight vybrali Alistera Griersona, který si vytvořil jméno hned po filmových studií. V roce natočil snímek Kokoda, který se stal jedním z nejúspěšnějších australských filmů. Rozhodnutí, že režie se ujme právě Grierson, bylo “posvěceno” zkušebním ponorem. Cameron se směje: “Andrew vzal Alistera na potápění do jeskyní a tam ho úmyslně vyděsil, ale Alister to ustál. Ven se vynořil s velkým respektem a pochopením pro potápění. Byl stoprocentně přesvědčený, že ten film chce dělat. Největší obtíží pro něj bylo pochopení, jak pracovat s 3D.” Grierson i kameraman Jules O’Loughlin se museli přeladit z normálního filmování do HD.
Publikováno 17. 03. 2011 v rubrice Film