Srpnové novinky na portálu Doc Air

Od závažných témat jako jsou jaderná katastrofa ve filmu Těžká voda: film pro Černobyl až ke snímku významného kanadsko-švýcarského režiséra Petera Mettlera o severní polární záři. V měsíci srpnu Doc-Air (www.doc-air.com) uvede osm dalších novinek ze světa dokumentárního filmu, tentokrát se zaměří téměř výhradně na snímky zahraniční. V dokumentárním filmu „Nicotná Evropa“ (Trivial Europe, 2007) se Gerald Harringer a Wolfgang Preisinger vydávají na noční průzkum pěti vybraných evropských měst - ze Soluně přes Nový Sad, Linz, Essen až do Liverpoolu. Nechají se vést na místa, které jim s lampou v ruce ukazují tamní obyvatelé. Zatímco pro ně se neznámá místa stávají všedními, tamější lidé znovu objevují důvěrně známé prostory. Ve filmu „Noční procházka“ (2006) se režisér Andreas Wutz, inspirovaný filmem Alexandra Hackenschmieda „Bezúčelná procházka“, vydává na cestu Prahou. Obrazy z nočního dění na okraji metropole jsou konfrontovány s útržky zvuků denního shonu v jejím centru. Další snímek „Obraz světla“ (Picture of Light, 1994) od kanadsko-švýcarského režiséra Petera Mettlera otevírá sérii jeho filmů, které budeme na Doc-Airu (www.doc-air.com) každý měsíc postupně uvádět. Tento nádherně natočený dokument divákům umožňuje zažít éterickou krásu severní polární záře, tak jak je vidět z kanadského polárního kruhu uprostřed zimy. Poslední dny a hodiny starých lidí dožívajících svůj život v zotavovně jsou zaznamenány v brazilském dokumentárním filmu SABA (2006). Režiséři Thereza Menezes a Gregorio Graziosi vyobrazují jejich život skrze pomáhající ruce zdravotních sestřiček, jejich hlasy a vzdálené telefonní rozhovory. Každý roh a každá věc v domově jsou plné vzpomínek jejích obyvatel. Dokumentární snímek San Sanych (2006) režiséra George Agadjaneana je příběh Saschy, jehož matka se upila, otec se rozhodl dožít svůj život v posteli, a sestra přestala chodit domů… Ode dne, kdy zemřela jeho matka, ho po celý jeden rok pronásleduje kamera. Odlišná místa předložená během čtyř ročních období jsou místa jeho života: domov, který není domovem; škola s přepracovanými učiteli; ulice jeho čtvrti v Chisinau… Dětství je pryč. O lidském osudu je také film režiséra Zoltána Fecsõ Women Around the Swing (2007). János žije se dvěma malými dětmi z předešlého manželství na farmě v Székelyföldu, v Transylvánii. Je mu padesát let, jeho manželka nežije a on si hledá druhou ženu. Jeho partnerkou se stane mladá jednadvacetiletá Ildikó, která přijede pracovat na farmu. Není však jediná, jejíž pozornost si získal. Poslední dva snímky, které na Doc-Airu v srpnu uvedeme se svým tématem vrací k nedávné minulosti. Film Davida Bickerstaffa Těžká voda: film pro Černobyl (Heavy Water: A Film for Chernobyl, 2007) byl natočen ke 20. výročí černobylské jaderné katastrofy a zabývá se především tím, jaký dopad měla katastrofa na místní obyvatele. Příběh je ve filmu vyprávěn pomocí básně pro Černobyl Maria Petrucciho, Heavy Water. Režiséři Phil Grabsky a David Bickerstaff natočili zpustošené město Pripyat a vnitřek zničeného reaktoru a setkali se s některými místními „usedlíky“, kteří obnovili své životy uprostřed radioaktivní oblasti, i přes oficiální varování. A nakonec je to dokumentární film Žurnál č. 1 – pocit výtvarného umělce (Journal No. 1 – An artist’s impression, 2007) od německého režiséra Hito Steyerla, který se pokouší zjistit, co bylo ve Filmovém žurnálu č. 1, který byl zveřejněn v Sarajevu dva roky po 2. světové válce. Čtyři roky po pádu komunistického bloku byl tento filmový týdeník, který přežil pouze na nitrátovém filmu, ztracen ve válečném zmatku v Jugoslávii. Režisér naslouchá očitým svědkům a podle jeho instrukcí výtvarník Arman Kulasic kreslí obrazy, které se podobají scénosledu pro ztracený film. TZ
Publikováno 05. 08. 2008 v rubrice Film