Robin Hood - jedinečné zpracování legendy

Během natáčení filmu Ridleyho Scotta Americký Gangster se producen Brian Grazer obrátil na Russella Crowea s nabídkou role v novém filmu Robin Hood. Grazer se těšil na práci s hercem, se kterým již dvakrát úspěšně spolupracoval – na filmu Čistá duše, který Croweovi vynesl nominaci na Oskara, a Těžká váha. V příběhu o Robinovi se tvůrci snažili o jedinečné zpracování letité legendy: původní příběh vypravuje o obyčejném lučištníkovi z armády krále Richarda, který se změní v legendu známou jako Robin Hood. Na pozadí křížových výprav dává toto akční dobrodružství historický rámec pozdějším činům, které byly v dalších verzích příběhu upravovány. Grazer se rozhodl, že realizaci a produkci projektu bude zajišťovat společnost Universal Pictures a Imagine Entertainment, společnost patřící jemu a držiteli ceny Akademie Ronu Howardovi. „Filmy o hrdinech mě inspirují“, prohlašuje producent. „Příběh Robina Hooda na mě působí zejména proto, že je o muži, který nemá nic než spravedlnost v srdci, své schopnosti a odhodlání vytrvat“. „V tomto filmu ukazujeme, kdo je šerif z Nottinghamu, Lady Marion a její tchán, jaký je život baronů v jižní části Anglie a jak byla Anglie v té době ovládána“, pokračuje Grazer. „Na konci filmu také zjistíte, kdo vlastně je Robin. Konec tohoto filmu je začátkem pro ty tucty filmů, které již byly natočeny.“ Australského herce zaujala možnost přepracování dávné legendy, osud legendárního psance ho zajímal. „Byl jsem velmi nadšený“, říká Crowe. „Robin Hood mě zaujal už jako dítě. Byl jsem velkým fanouškem různých ztvárnění, které jsem viděl, když jsem vyrůstal. Je to jakési univerzální spojení s Robinem Hoodem, co je vlastně jádrem celého příběhu: někde tam venku je někdo, komu záleží na tom, aby urovnal nespravedlnost. A to je to, na co lidé u Robina reagují.“ Crowe roli přijal, měl však jednu námitku. „Řekl jsem, že natočím Robina Hooda jedině jako nové, neotřelé pojetí“, dodal. „Je to jeden z nejdéle přežívajících příběhů v anglickém jazyce. Je potřeba k němu přistupovat s náležitým respektem.“ Crowe a Grazer obrátili svou pozornost k jedinému tvůrci, který mohl zvládnout takový film: Ridley Scott. „Musí to být režisér, která má obrovský záběr“, poznamenal Grazer, „někdo, kdo dá filmu autenticitu, věrohodnost, kdo se zajímá o prostředí, politické a historické události té doby. Ridley je tímhle vším uchvácený. Pokud bychom chtěli natočit tento film, musel by to být Robin Hood ve verzi Gladiátora. Chtěl jsem pochopit, jak krutá byla ta doba a vizuálně ztvárnit ty nejzajímavější a nejnapínavější okamžiky. A to dokáže jen Ridley.“ Spolupráce Scotta a Crowea se datuje už od jejich veleúspěšného několika Oscary ověnčeného Gladiátora, filmu, který změnil očekávání diváků od historického eposu. Mezi jejich další společná díla patří Dobrý ročník, Americký gangster a Labyrint lží. Když Crowe a Grazer předložili tento nápad režisérovi, nadšeně souhlasil. Scott se dlouhé roky zajímá o historii a ve svém posledním velkofilmu Království nebeské se zaměřil na pád Jeruzaléma 12 let před předčasnou smrtí krále Richarda I. „Mám rád velkofilmy“, říká Scott. „Začal jsem s filmem Soupeři, následoval římský epos a teď jsem se vrátil zase do doby středověku.“ Scott vnesl do Robina Hooda jiskru. Tvůrci filmu sdíleli společnou vizi: rozhodli se ukázat, jak se prostý člověk může stát zastáncem lidu, a hledali odpověď na otázku vyprávěním příběhu se všemi historickými souvislostmi. Grazer upřesňuje: „Chtěli jsme pojmout politická a historická fakta té doby: Anglie byla na dně, ohrožovaná jak občanskou válkou, tak i Francií, v rukách neschopného krále Johna. A na pozadí toho všeho můžeme objevit původní příběh o Robinu Hoodovi.“ Aby se naplnily představy Scotta, Grazera a Crowea, obrátili se na scénáristu Briana Helgelanda, který za svoji předchozí spolupráci s Croweem na filmu L.A. Přísně tajné získal Oskara. Poté, co mu Scott zavolal a požádal ho, aby připravil pro film scénář, Helgeland věděl, že nejzajímavějším na celém filmu pro něj bude „polidštění legendy“. Scénárista vysvětluje: „Ridley chtěl představit verzi Robina Hooda ještě předtím, než se z něj stal mýtus. Legendu zná každý, očividně jde o zveličování skutečné události. Mýtus má své kořeny v útisku a myšlenkou je představa, že kdykoliv je nutné potlačit tyranii, povstane muž a postará se, aby prostý lid netrpěl. V anglické historii to byl vždy psanec, který byl dosazen do této pozice. To, co Ridley chtěl, byla představa, že mohlo jít o skutečnou událost, ze které vznikla legenda o Robinu Hoodovi.“ Příběh představuje lučištníka Robina Longstridea jako pěšáka v armádě krále Richarda, který se vrací ze třetí křížové výpravy do Svaté země. Podle historických záznamů Richard během obléhání francouzského hradu utrpěl na krku zranění způsobené šípem a brzy poté zemřel. Jeho matku Eleanor jeho smrt velmi zasáhla a na trůn nastoupil Richardův mladší bratr princ John. Helgelandův příběh začíná okamžikem Richardovy smrti a představuje Robina, prožívajícího neklidné dětství za mořem, jak využívá příležitosti k návratu do rodné Anglie, kterou neviděl od svých pěti let. Po vylodění se na pobřeží Robin zjistí, že země je stižená bídou a ztratila mnoho mužů Richardovým zběsilým verbováním do válek. Na obzoru je strašák francouzské invaze a Richardův neschopný bratr klidně nechává svůj lid trpět, zatímco si plní pokladnice. Pro tvůrce filmu bylo hlavní ukázat zničenou anglickou ekonomiku a bezútěšnost celé země. Chtěli ukázat, jak se Robinův příjezd domů prolíná s vysokými daněmi krále Johna: obyvatelé musí platit daně, které přesahují jejich možnosti, nemají dostatek jídla, oděvů a mnohdy jim schází i přístřeší. Robinův odpor proti vládnoucí třídě neznamená jen brát bohatým a vracet to zpět lidem z Nottinghamu, ale má také inspirovat jeho krajany k tomu, aby vzali svůj osud do svých rukou. Scott poznamenává: „Všichni mluví o tom, že Robin Hood bere bohatým a dává chudým, ale nám připadalo vhodnější ukázat na to, že lid je na pokraji hladomoru a král se o to nestará.“ Klíčem k Helgelandovu příběhu je vytvoření Magny Charty, významné listiny podepsané v Runnymede v roce 1215 po povstání anglických baronů proti králi Johnovi. V mnoha směrech je toto okamžik, který vymezuje vytvoření Anglie, osvobození jejího anglosaského obyvatelstva od kruté vlády normanských králů. Aby se dobře připravil na svou roli, přečetl Russel Crowe více než 30 knih o Robinu Hoodovi a o období z konce 12. a počátku 13. století. „Robin už jako pětiletý je svědkem smrti“, vypráví Crowe. „Pak je zanechán v klášteře templářů ve Francii. Jeho opatrovníci Loxley a Marshal se vydají na křížovou výpravu a když se po několika letech pro Robina vrátí, chlapec je pryč. Celá ta doba pro něj byla velice zlá, zažil špatné zacházení a odešel jen s tím jediným, co mu zůstalo, a to byl otcův kyrys. Představte si malé dítě, jak vleče kus brnění patřící dospělému muži.“ Bontonfilm
Publikováno 10. 05. 2010 v rubrice Film